Yoga op School.

Je hoort het steeds vaker. Scholen gaan massaal inzetten op ontspanning, ontladen en bewustwording.

En dat is niet voor niks!

Leerkrachten merken dat kinderen minder lang kunnen stil zitten, minder lesstof opnemen en steeds drukker worden.

Kinderen van nu staan ontzettend "aan". 

Er is weinig tijd meer voor vervelen en niks doen waardoor je zenuwstelsel kalmeert en je alle prikkels van de dag kan verwerken.

 

Hoe mooi is het dat scholen nu interesse krijgen in Yoga, Meditatie, Mindfulness & Rots en Water trainingen e.d.

Als voormalig leerkracht basisonderwijs en kinderyoga & kindermediatie docente binnen mijn bedrijf Yoga Mudra, is het mijn missie om leerkrachten (ook zonder yoga ervaring) op te leiden tot specialist ontspanning.

 

 

 

Hoe kun je Yoga inzetten op school? 

Daar zijn veel manieren voor. Ik zal er een aantal noemen:

 

- als 5 minuten-momenten in de klas.

Je hebt elke dag wel wat tijd over.

- als keuzevak in de pauze.

Daarbij kun je denken aan verschillende activiteiten waar kinderen uit mogen kiezen in hun pauze. Wij volwassenen vullen onze pauze ook niet graag op een verplichte manier in. Dat kan ook niet wat ieder mens & kind heeft andere behoeften om op te laden.

- als extra beweegles in de week.

Er zijn op het moment zelfs extra beweegsubsidies die dit mogelijk kunnen maken. Zeker voor kleuters die extra beweeglessen in de week hebben is yoga goed in te zetten.

- als themalessen .

Sommige scholen werken thematisch. Een mindfulness of yogales kan heel goed als introductie en of afsluiting van een thema ingezet worden.

- als naschoolse activiteit.

Vaak werken scholen samen met de gemeente om naschoolse activiteiten aan te bieden. 

- Tijdens feest- of verjaardagen van de leerkrachten.

De optie YOGABINGO is namelijk erg leuk om in de klas te doen. 

- Maak een ontspanhoek in de klas of op de gang.

Hier kun je met de tools & materialen uit mijn workshops direct mee uit de voeten.

 

Een yogales( of losse yogaopdrachten) zijn heel speels.

Net als de mindfulness opdrachten trouwens. 

Vaak denken volwassenen dat een yogales hetzelfde is in een les voor volwassenen.

Dat is absoluut niet het geval.

Er wordt tijdens yoga veel bewogen want dat is n.l. de manier hoe kinderen leren; door te bewegen. 

 

Het is met veel onderzoeken bewezen dat kinderen door te bewegen meer informatie in zich opnemen.

Stilzitten is maar een klein en kort onderdeel van een KINDERYOGA LES.

 

Er wordt met spel & beweging toegewerkt naar:

- een langere concentratie,

- het af laten vloeien van spanning en prikkels,

- een betere doorstroming van energie,

- meer balans in emoties,

- en meer ruimte in het lichaam voor het verwerken van emoties, spanning, prikkels en lesstof.

 

 

 

Als je dat oefent zullen kinderen in staat zijn 5-10 minuten in stilte te zijn.

En ook stilteoefeningen gaan in mindfulness-lessen voor kinderen op een speelse manier want niks doen in stilte is voor kinderen nog lastig.

 

Pubers, tieners en jongeren hebben meer tijd nodig om tot ontspanning te komen. Dat is een logisch gevolg als je je bedenkt door welke ontwikkelingsfasen zij allemaal doorgaan.

Daarom zijn ook zij een belangrijke doelgroep om yoga & mindfulness-lessen te volgen.

Vaak komen ze heel sceptisch mijn les binnen maar zijn om na een uur.

Het is een les waar niks moet, er geen prestatiedrang is en alles draait om hun lichaam en om dat lichaam te voelen en rust te geven.

Op welk moment van de dag kennen zij dat nu nog? 

NIET.

 

Is jouw interesse gewekt voor yoga, mindfulness en meditatie in het onderwijs?

Reageer gerust onder dit blog of neem contact met mij op!

 

Karin de Man-Ram