Geheime Missie spel voor leerkrachten.

Eindelijk, eindelijk mag ik nu ook vol trots vertellen dat het PDF spel Geheime Missie er is voor leerkrachten van groep (eind) 3 t/m 8.

Het spel was er al voor kinderyoga docenten en nu dus ook voor in het onderwijs.

Wil je dus gelijk starten met rustmomenten, bewustwordingsmomenten, bewegingsmomenten en wat leuke geheime opdrachten in je klas, dan kun je het vanaf nu bestellen in de webshop.

 

Ik vertel onder de foto hoe dit spel ontstaan is dus lees gauw verder. 

Het spel Geheime Missie is voortgekomen uit mijn werk als leerkracht op een basisschool. Ik stopte na schooltijd briefjes in de kastjes van de kinderen met leuke, grappige, lieve of spontane spreuken, een verhaaltje of een steuntje in de rug.

Gaandeweg kwamen daar ook opdrachten bij omdat ik merkte dat de kinderen dit TE GEK vonden, vooral omdat het “stiekeme opdrachten” waren.

Het pakte onwijs leuk uit en vooral bij de groepen die wat aandacht konden gebruiken m.b.t. sfeer, gezelligheid onderling, rumoer en orde.

 

Toen ik mijn yogastudio begon, ben ik dit ook gaan toepassen met weer aangepaste opdrachten. Nu is er in de webshop dus ook een versie voor in de kinderyogales.

 

In dit spel voor leerkrachten zitten 48 opdrachtkaartjes en een vel met 6 lege vakjes. Als je de kaartjes lamineert, kun je met een whiteboard marker eigen opdrachten op de lege kaartjes schrijven. Je haalt dat er nl zo weer af. Heb je meer dan 6 kaartjes nodig voor je eigen opdrachten, dan kun je die betreffende pagina extra printen.

 

Hoe ga je te werk?

-          Print de PDF.

-          Lamineer de pagina’s met de opdrachtkaartjes.

-          Knip de kaartjes los.

-          Vul e.v.t. de lege kaartjes van te voren in of schrijf erop met een whiteboard marker nadat de kaartjes gelamineerd zijn.

Je kunt het spel op verschillende manieren spelen.

1.       Leg de kaartjes zelf op de tafel bij het kind wat dat kaartje nodig heeft.

2.       Laat de kinderen zelf blind een kaartje kiezen.

3.       Laat de kinderen voor elkaar een kaartje kiezen. Je kunt 1 kind voor alle andere kinderen laten kiezen (optie 1) en elke dag/week een ander kind de beurt geven om de kaartjes uit te delen. (hierbij krijg je een mooi inzicht hoe goed kinderen elkaar kennen / elkaar in kunnen schatten). Je kunt ook elk kind een kaartje voor een ander laten kiezen (optie 2). Sommige kinderen vinden het lastig om te wachten en zijn bij optie 1 pas na 30 dagen/weken aan de beurt.

4.       Leg zelf de kaartjes blind op detafel van de kinderen zonder dat je weet weke opdracht erop staat. Hierbij wordt ook jij onderdeel van het spel zodat je aan het eind mee kunt evalueren. Leg e.v.t. ook een kaartje op je eigen bureau.

 

Op de kaartjes staat vaak het woord: probeer vandaag……

Ik heb er bewust voor gekozen om het woord probeer te gebruiken. De een zal vinden dat het woord proberen suggereert dat het niet kan gaan lukken. Ikzelf zie dat juist anders. Dit spel heeft als doel dat het leuk moet zijn en spelenderwijs ook vruchten kan gaan afwerpen m.b.t gedrag van kinderen en sfeer & rust in de groep. 

Als er op een kaartje staat: “Je opdracht is om vandaag …” dan geeft het naar mijn idee aan dat de opdracht MOET lukken. Kinderen met faalangst kunnen daar moeite mee hebben. Door het woord proberen te gebruiken, geef ik aan dat het leuk is als je meedoet maar dat het niet uitmaakt of het lukt of niet. Dat is nl. niet het doel van het spel.

Je kunt daar natuurlijk wel wat over vragen tijdens de evaluatie. Het is interessant om er achter te komen hoe het kind zelf omgaat met iets dat niet lukt.

 

Evaluatie:

Plan zo’n 10 minuten aan het eind van de lesdag in voor de evaluatie van het spel. Vragen die je kunt stellen bij spelmanier:

1.     1.  Vind je dat ik het goede kaartje voor je heb gekozen? Waarom wel/niet? Hoe ging jouw missie? Wat heb je gedaan om je missie te laten slagen? (en als het niet lukte: Wat kun je de volgende keer anders doen denk je?)

2.    2.   Was dit kaartje op jou van toepassing vandaag? Vond je het een leuke missie of niet? Is je missie voor jou geslaagd? Wat voel je als een missie wel/niet lukt? (Hoe ga je ermee om als het niet lukt? En is het erg als het niet lukt?)

3.    3.  Waarom heb jij (kind A) voor dit kaartje gekozen voor kind B? Kun je uitleggen waarom jij vindt dat kind B dit kaartje nodig had. Hoe ervaart kind B deze keus? En hoe voelt hij/zij zich erbij? Hoe vind je dat kind (A B C D… enz.) het gedaan heeft?

4.     4.  Welke missie had ik (docent) vandaag? Wie is er achter mijn missie gekomen? Waaraan merkte je dat? Kunnen we van elkaar raden wie welke missie had?

 

Ik wens je er veel plezier met het spel:  Geheime Missie in de klas. Laat me nog eens weten d.m.v. een berichtje op facebook, een mailtje of via een leuke foto uit je les, hoe je het spel ervaart. Tips zijn natuurlijk ook welkom.

 

www.yoga-mudra.nl/webshop

 

~ Karin ~

www.facebook.com/Kinderyogaspijkenisse

www.facebook.com/Gespreksdobbelsteen

 

Kinderyoga docente (specialisatie Hoogsensitiviteit)

Tieneryoga docente

Kindermeditatie docente

Mindfulness trainster voor kinderen

Mindfit trainster voor volwassenen

Yoga Nidra docente

Ontwikkelaar van de Gespreksdobbelsteen

Peuters in het Wild trainster

Natuurtrainster voor kinderen van 6-12 jaar

Leerkracht/ Staflid/ Vakdocent Particulier Democratisch Basisonderwijs